Jonas Bonnier demaskerar sig själv utan dramatik

Jonas Bonnier hintar redan från början om att han ska avslöja en hemlighet. Det har cirkulerat en del förväntningar inför programmet, där det spekulerats vilt om allt från sexuella preferenser till familjekonflikter eller något mer mörkt och internt laddat. Eftersom Sommar i P1 gärna piskar upp den typen av förväntningar.

Men det visar sig ganska snabbt att så inte är fallet, och att Jonas Bonnier i stället väljer en betydligt ljusare ton. Han pratar lättsamt, med en positiv grundinställning som gör att programmet känns som en frisk fläkt i ett startfält som hittills bjudit på mer nederbörd än den svenska sommaren och stormen 5B tillsammans.

Spoiler alert, som kidsen brukar säga. Har du inte hört programmet vill jag inte förstöra det helt, så sluta läs här. Den “avslöjande hemligheten” handlar om att han demaskerar sin författarpseudonym.

I stället för att spela på mystiken tar Jonas Bonnier oss igenom hur den uppstod. Han berättar om skrivandet, drivkraften bakom att välja en annan identitet och vad det innebar att stå bakom sina texter utan att stå i vägen för dem. Det blir också en reflektion över hur tidigare kritik landade och hur den idag kan ses med både distans och erfarenhet. Det är inte en uppgörelse utan snarare en sorts lugn förklaring av vad det innebär att vilja skriva utan att alltid vilja synas. Jag känner fullt förståelse då bara att skriva ”Bonnier” utan Jonas framför känns tungt.

Det som blir tydligt är att Jonas Bonnier inte fastnar i det självbiografiska som bekännelse. Han håller i stället en konsekvent ton där berättelsen får vara i centrum, snarare än personen bakom den. Det blir aldrig klibbig eller introspektiv på ett ansträngt sätt och som lyssnare klarar jag mig utan inhalatorn.

Jag har hittills inte läst en bok vare sig av honom eller nämnd pseudonym. Men i sitt Sommar i P1 finns en tydlig känsla för form, tempo utan att det blir tillgjort. Den sortens självkontroll ger programmet en lättnad som inte alltid är självklart för formatet.

Som helhet landar det stabilt, vilket i Sommar i P1 är ett större betyg än det låter. Tack Jonas.


Betyg sommarprat:

Betyg: 3 av 5.

Musikval:

Betyg: 2 av 5.

Bästa musikval:


Text

Hjortronhyllan, Recensent och kolumnist

Kommentarer är stängda.

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑